Порівняльний аналіз психологічного сприйняття інформації водієм та використання систем розпізнавання дорожніх знаків

Автор(и)

  • Христина Анатоліївна Барвінська Національний університет «Львівська політехніка»
  • Олег Михайлович Грицунь Національний університет «Львівська політехніка»

DOI:

https://doi.org/10.31649/2413-4503-2022-16-2-3-8

Ключові слова:

психофізіологія водія, засоби автоматичного розпізнавання знаків, traffic sign recognition (TSR), “розумні” транспортні засоби,

Анотація

У даній статті проаналізовано психофізіологічне сприйняття водіями інформації на дорозі та переваги використання засобів автоматичного використання знаків (TSR). Проведено опитування водіїв на ділянці дороги, на якій відбулася зміна організації дорожнього руху. Водіїв вибирали з різним досвідом водіння, різної вікової категорії та потребами у використанні автомобіля, але вони користувалися проїздом досліджуваної ділянки дороги і до її реконструкції. Водії транспортних засобів були поділені за віком на три категорії: віком до 25 років (1 категорія), 42 % – водії віком від 26 до 50 років (2 категорія) та 19 % – водії від 50 років і старші (3 категорія). Встановлено, що 47 % водіїв 1 категорії користуються автоматичними засобами розпізнавання дорожніх знаків, 31 % водіїв 2 категорії використовують систему TSR і тільки 22 % водіїв 3 категорії використовують систему розпізнавання дорожніх знаків. Під час опрацювання проектних схем організації дорожнього руху в середньому на ділянці відстанню 50 м встановлено 4 нових дорожніх знаки. На основі цього, було проведено додаткове опитування про запам’ятовування водіями конкретних нових знаків встановлених на досліджуваній ділянці дороги. До уваги бралися результати опитування водіїв різних вікових категорій. Досліджено, що найбільша кількість сприйнятих дорожніх знаків для 3-х категорій водіїв спостерігається на відстані від 50 до 150 м. На відстані від 50 до 150 м сконцентровують свою увагу, після 150 м забувають про змінену схему в організації дорожнього руху. Як висновок можна сказати, що водії, звикаючи до маршрутів руху, втрачають пильність, менше звертають увагу на існуючі інформаційні сигнали, що спричиняє їхні помилкові рішення при зміні організації руху на певних ділянках дороги. Запропоновано для підвищення надійності водіїв та забезпечення безпеки дорожнього руху використання автоматичних засобів розпізнавання дорожніх знаків, які не підпадають під вплив зовнішніх та внутрішніх чинників.

Біографії авторів

Христина Анатоліївна Барвінська, Національний університет «Львівська політехніка»

канд. техн. наук, доцент, доцент кафедри транспортних технологій

Олег Михайлович Грицунь, Національний університет «Львівська політехніка»

канд. техн. наук, доцент кафедри транспортних технологій

Посилання

Babić, Dario, Darko Babić, and Anđelko Ščukanec. “The impact of road familiarity on the perception of traffic signs – eye tracking case study.” Environmental Engineering. Proceedings of the International Conference on Environmental Engineering. ICEE. Vol. 10. Vilnius Gediminas Technical University, Department of Construction Economics & Property, 2017.

Pašagić, Senka, Jasmina Pašagić, and Anđelko Ščukanec. "Influence of driver's experience on textual traffic sign efficiency depending on visibility." Promet-Traffic&Transportation 12.3 (2000): 109-114.

Kaber, David, et al. "Driver behavior in use of guide and logo signs under distraction and complex roadway conditions." Applied ergonomics 47 (2015): 99-106. https://doi.org/10.1016/j.apergo.2014.09.005.

Sun, Lishan, et al. "Simulation analysis on driving behavior during traffic sign recognition." International Journal of Computational Intelligence Systems 4.3 (2011): 353-360. https://doi.org/10.1080/18756891.2011.9727793.

Charlton, Samuel G., and Nicola J. Starkey. "Driving without awareness: The effects of practice and automaticity on attention and driving." Transportation research part F: traffic psychology and behaviour 14.6 (2011): 456-471. https://doi.org/10.1016/j.trf.2011.04.010.

Iden, Rebecca, and Scott A. Shappell. "A human error analysis of US fatal highway crashes 1990–2004." Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting. Vol. 50. No. 17. Sage CA: Los Angeles, CA: Sage Publications, 2006. https://doi.org/10.1177/154193120605001761.

Hinton, Jane, Barry Watson, and Oscar Oviedo-Trespalacios. "A novel conceptual framework investigating the relationship between roadside advertising and road safety: the driver behaviour and roadside advertising conceptual framework." Transportation research part F: traffic psychology and behaviour 85 (2022): 221-235. https://doi.org/10.1016/j.trf.2021.12.002.

Martens, Marieke H. "Assessing road sign perception: a methodological review." Transportation Human Factors 2.4 (2000): 347-357.

Pipkorn, Linda, Emma Tivesten, and Marco Dozza. "It’s about time! Earlier take-over requests in automated driving enable safer responses to conflicts." Transportation research part F: traffic psychology and behaviour 86 (2022): 196-209. https://doi.org/10.1016/j.trf.2022.02.014.

https://en.wikipedia.org/wiki/Traffic-sign_recognition.

Wang, Zhengshuai, et al. "Traffic sign recognition with lightweight two-stage model in complex scenes." IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems (2020).

І. В. Кіяшко, і Р. О. Золотухін, "Обґрунтування відстаней розташування засобів інформаційного забезпечення." Вісник Харківського національного автомобільно-дорожнього університету, № 86, с. 167-172, 2019.

І. В. Кіяшко. "Врахування психофізіологічних особливостей водіїв щодо сприйняття ними засобів інформаційного забезпечення." Сучасні технології в машинобудуванні та транспорті, № 1, с. 57-61, 2014.

Н. У. Гюлєв, В. С. Зозулевський, С. О. Клименко. "Вплив віку водія на динаміку змінювання його стану у дорожньому заторі." Комунальне господарство міст. Серія: Технічні науки та архітектура, № 132, с. 104-109, 2016.

В. В. Швець, О. Г. Веремій, К. С. Маснюк. "Вплив містобудівної ситуації на психологічний стан водіїв." Сучасні технології, матеріали і конструкції в будівництві, № 1(12), с. 109-112, 2012.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 154

Опубліковано

2023-01-17

Як цитувати

[1]
Х. А. Барвінська і О. М. Грицунь, «Порівняльний аналіз психологічного сприйняття інформації водієм та використання систем розпізнавання дорожніх знаків », ВМТ, вип. 16, вип. 2, с. 3–8, Січ 2023.

Номер

Розділ

Articles

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.