Поліпшення паливної економічності двигуна з іскровим запалюванням у режимах повних навантажень добавкою закису азоту до повітряного заряду

Автор(и)

  • Юрій Феодосійович Гутаревич Національний транспортний університет
  • Микола Дмитрович Гора Державне підприємство «Державний автотранспортний науково-дослідний і проектний інститут»

DOI:

https://doi.org/10.31649/2413-4503-2024-19-1-39-45

Ключові слова:

двигун з іскровим запалюванням, паливна економічність, закис азоту, повне навантаження, збагачена паливо-повітряна суміш, стехіометрична суміш.

Анотація

У статті наведені результати теоретичних досліджень впливу методу підвищення енергетичних показників на паливну економічність двигуна з іскровим запалюванням, зворотним зв’язком і каталітичним трикомпонентним нейтралізатором у режимах повних навантажень. Відомо кілька методів підвищення енергетичних показників двигунів з іскровим запалюванням для отримання високих енергетичних показників. Найбільш використовуваним є збагачення в режимах повних навантажень складу паливо-повітряної суміші. Цей метод має низку недоліків, основними з яких є погіршення паливної економічності і неефективна робота каталітичного нейтралізатора. Відомий метод підвищення енергетичних показників двигунів з іскровим запалюванням добавкою кисневмісних газів, зокрема закису азоту до повітряного заряду, в якому кисень за об’ємом становить 33 %, що значно більше порівняно з повітрям (21 %). Цей метод широко використовують для форсування двигунів спортивних автомобілів. Проте досліджень щодо впливу цього методу на паливну економічність двигуна й оцінки в зіставленні з методом збагачення паливо-повітряної суміші в літературі не встановлено. Поліпшити паливну економічність двигуна без погіршення енергетичних показників можна переходом від роботи на збагачених бензоповітряних сумішах до роботи на стехіометричній суміші добавкою закису азоту до повітряного заряду двигуна. Цю задачу вирішували в статті розрахунками з використанням експериментальних даних. Паливну економічність оцінювали порівнянням питомої ефективної витрати бензину, визначеної за роботи двигуна при використанні збагаченої паливо-повітряної суміші і добавці закису азоту до повітряного заряду регулюванням на стехіометричну суміш. Показано, що при використанні добавки закису азоту до повітряного заряду двигуна можливо поліпшити паливну економічність та підвищити енергетичні показники двигуна з системою впорскування бензину порівняно з методом збагачення паливо-повітряної суміші.

Біографії авторів

Юрій Феодосійович Гутаревич , Національний транспортний університет

д-р техн. наук, професор, професор кафедри «Двигуни і теплотехніка»

Микола Дмитрович Гора , Державне підприємство «Державний автотранспортний науково-дослідний і проектний інститут»

аспірант Національного транспортного університету, завідувач сектору випробовування транспортних засобів, двигунів і моторних палив науково-виробничої лабораторії енергетики та екології транспорту

Посилання

Провести дослідження впливу особливостей конструкції нових типів колісних транспортних засобів та сучасних умов експлуатації на споживання палива і мастильних матеріалів з метою вдосконалення чинної системи нормування: звіт про НДР / ДП «ДержавтотрансНДІпроект». Київ, 2009.

Bush K. C., Germane Geoff. J., Hess Gary L. Improved utilization of nitromethan as an internal combustion engine fuel. SAE Techn. Pap. Ser., 1985. URL: http://www.sae.org/technical/papers/852130

Yuh-Yin Wu, K. David Huang. Improving the performance of small spark-ignition engine by using oxygen-enriched intake air. SAE Techn. Pap., 2007. URL: http://www.sae.org/technical/papers/2007-32-0004

The potential benefits of intake air oxygen enriched in spark ignition engine powered Vehicle / Ng H. K., Sekar R. R., Kraft S. W., Stamper K. R. SAE Techn. Pap., 2007. URL: http://www.sae.org/technical/papers/932803

Langfield Т. The nitrous oxide. Hich-Performance manual. Veloce Publishing Ltd, 2006. URL: https://books.google.com.ua/books?id=SGtXeQwR4DUC&printsec=frontcover&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

Гаркуша Ю. Поліпшення енергетичних показників і паливної економічності бензинового двигуна в режимах повних навантажень: дис. ... канд. техн. наук: 05.05.03 / Нац. транс. ун-т. Київ, 2010.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 29

Опубліковано

2024-07-12

Як цитувати

[1]
Ю. Ф. . Гутаревич і М. Д. . Гора, «Поліпшення паливної економічності двигуна з іскровим запалюванням у режимах повних навантажень добавкою закису азоту до повітряного заряду », ВМТ, вип. 19, вип. 1, с. 39–45, Лип 2024.

Номер

Розділ

Articles

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.