Удосконалення методу забезпечення паливної економічності вантажних автомобілів засобами інтелектуальних транспортних систем
DOI:
https://doi.org/10.31649/2413-4503-2023-17-1-39-48Ключові слова:
автомобіль, паливна економічность, математична модель, метод, витрата палива, моніторинг, інформаційні джерела, інтелектуальні транспортні системи, умови експлуатаціїАнотація
Метою дослідження є удосконалення методу забезпечення паливної економічності вантажних автомобілів засобами інтелектуальних транспортних систем у змінних умовах експлуатації. Аналіз процесів забезпечення оперативного контролю витрати палива вантажних транспортних засобів показує перспективність їх реалізації на основі сучасних інтелектуальних транспортних систем, головним інструментарієм якого є метод дистанційного моніторингу. Дистанційний моніторинг вантажних транспортних засобів є досить ефективним інструментом, який призначений не тільки для стеження як за місцезнаходженням, так і за переміщенням у просторі транспортних засобів, а також за певною кількістю параметрів їх технічного стану. Розроблена математична модель удосконаленого методу забезпечення паливної економічності вантажних автомобілів, яка охоплює процесну й аналітичну складову з метою оцінки як граничних значень, так і формування оптимальних характеристик і можливості забезпечення прогнозу як параметрів технічного стану, так і витрати палива транспортним засобом у процесах транспортування вантажів. Математична модель побудована на основі диференціальних і алгебраїчних рівнянь, розроблених у ХНАДУ (Харківський національний автомобільно-дорожній університет), НТУ (Національний транспортний університет) і особисто авторами, яка була адаптована з відповідними змінами в частині вихідних даних і алгебраїчних рівнянь для удосконалення наявного методу. Удосконалений метод визначення і розрахунку витрати палива транспортним засобом в умовах експлуатації базується на інформаційно-програмному комплексі (ІПК) «Віртуальний механік „НАDI-12ˮ» і ІПК «Service Fuel Eco „NTU-HADI-12ˮ» ХНАДУ.
У результаті авторами сформульований як загальний підхід до формування, удосконалення методу забезпечення показників паливної економічності транспортного засобу категорії N3 (вантажного) в реальних умовах експлуатації засобами саме інтелектуальних транспортних систем, так власне й алгоритми вирішення поставлених задач забезпечуються реалізацією системної взаємодії таких трьох взаємопов’язаних складових: процесної, аналітичної та інформаційної.
Посилання
Особливості забезпечення нормування показників і керування паливною економічністю транспортного засобу в умовах експлуатації»/ І. В. Грицук та ін. Вісник машинобудування та транспорту. університет. 2022. Вип. № 1(15). С. 52–59.
Грицук І. В. Концепція забезпечення оптимального температурного стану двигунів і транспортних засобів в умовах експлуатації: дис. … д-ра техн. наук: 05.22.20. Харків, 2016. 552 с
Особливості моніторингу стану транспортних засобів з використанням бортових діагностичних комплексів» / В. П. Матейчик та ін. Управління проектами, системний аналіз і логістика. 2014. Вип. 13. С. 126–138.
Особливості формування методики застосування класифікації умов експлуатації транспортних засобів в інформаційних умовах ITS / В. П. Волков та ін. Вісник НТУ «ХПІ». Серія: Транспортне машинобудування. 2017. № 14(1236). С. 10–20.
Матейчик В. П., Цюман М. П. Дослідження впливу регулювальних параметрів на паливну економічність і екологічні показники бензинового двигуна з системою нейтралізації відпрацьованих газів». Наукові нотатки: міжвуз. зб. Луцьк, 2010. № 28. С. 331–335.
Особливості алгоритму дослідження паливної економічності та екологічних показників транспортного засобу з урахуванням прогріву в процесі руху» / В. П. Матейчик та ін. Автомобіль і електроніка. Сучасні технології: електронне наукове фахове видання; Харьк. нац. автомоб.-дор. університет. 2015. Вип. 8. C. 31–38.
Інформаційні системи моніторингу технічного стану автомобілів: монографія / за ред. В. П. Волкова. Харків: Вид-во Панов А. М., 2018. 298 с.
Технічний регламент програмного продукту «Віртуальний механік «HADI-12»» при реєстрації в ньому нового транспортного засобу / Волков В. П. та ін.; заявник і патентовласник Волков В.П. Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір № 47233 від 15.01.2013. Заявка від 15.11.2012 №47525.
Технічний регламент програмного продукту «Service Fuel Eco «NTU-HADI-12»» при звичайній роботі (твір науково-практичного характеру) / Волков В. П. та ін.; заявник і патентовласник ХНАДУ. Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір № 53292 від 24.01.2014. Заявка від 22.11.2013 № 53604.
ДСТУ UN/ECE R 83-05:2009. Єдині технічні приписи щодо офіційного затвердження колісних транспортних засобів стосовно викидів. Київ: Держспоживстандарт України, 2011. 56 с.
##submission.downloads##
-
pdf
Завантажень: 83
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.