Особливості проведення досліджень аварійних процесів в електрообладнанні транспортних засобів на ділянці електричного кола: генератор – акумуляторна батарея
DOI:
https://doi.org/10.63341/vjmet/2.2024.168Ключові слова:
пожежна безпека, транспортний засіб, генератор, пожежа, судова експертизаАнотація
У статті представлені результати і визначені проблеми на підставі проведення комплексних експертних досліджень умов, за яких виникають аварійні режими роботи електрообладнання транспортних засобів на ділянці електричного кола: генератор – акумуляторна батарея. Електричні пристрої складають значну частину причин пожеж транспортних засобів. Усі електричні пристрої в автомобілі підключаються до основного джерела живлення, акумулятора та генератора, за допомогою проводки. Структура електропроводки складається з провідника, який передає електричні сигнали, і ізолятора, що оточує провідник. В основному, форма і структура провідника, а також товщина ізолятора розроблені по-різному в залежності від різниці в допустимому струмі. Тому дуже небезпечно налаштовувати ланцюг, який підключає кілька електричних пристроїв до одного запобіжника, або необережно підключати зовнішню проводку для підключення окремих електричних виробів. Перевантаження у ланцюзі може спричинити коротке замикання електропроводки та пошкодження ізоляції через перегрів, що може призвести до прямого ризику займання автомобіля. Зроблено припущення, що серед найімовірніших причин пожежі – несправності проводки, які найчастіше приводять до короткого замикання. Ізоляція, порушена з тієї чи іншої причини, надає для оголених частин дротів можливість зімкнутися між собою або з «масою» автомобіля. Внаслідок протікання по дротам струму короткого замикання, надмірно великого для проводки даного перетину, починають нагріватися. Через високу температуру плавиться і запалюється ізоляція, від неї – прилеглі деталі з пластику та інших горючих матеріалів. Згідно з результатами проведеного дослідження, було встановлено, що причиною пожежі в розглянутому автомобілі став тепловий вплив електричного струму в зоні загоряння. Це призвело до займання ізоляції дроту, через який, відповідно до конструктивного рішення, під час роботи двигуна внутрішнього згоряння мав передаватися струм від автомобільного генератора до бортової електромережі. З огляду на різноманітність сучасних транспортних засобів іноземного виробництва та постійне вдосконалення їхньої електротехнічної конструкції, виникає необхідність розширення та розвитку інформаційної бази, а також створення доступних довідників з експлуатації, методик проведення експертиз і досліджень електрообладнання
Посилання
Gavrilyuk, A.F. (2018). Fire hazard of wheeled vehicles. Lviv: LDU BZHD.
Bazhynov, O.V., & Kravtsov, M.M. (2022). Danger of vehicles. Kharkiv: IE L.A. Starichenko.
Analytical report on fires and their consequences in Ukraine for 12 months of 2023. (2024). Retrieved from https:// dsns.gov.ua/upload/2/2/8/5/5/7/2/12.pdf.
Gavrilyuk, A.F., & Lyn, A.F. (2017). Fire protection of wheeled vehicles and ways to improve it. Fire Safety: Scientific Collection, 31, 11-16.
Makovicka, L., & Svetlik, J. (2007). Fire of personal motor vehicle. Badania i Rozwoj, 3, 117-121.
Lazarenko, O., Loik, V., Shtain, B., & Riegert, D. (2018). Research on the fire hazards of cells in electric car batteries. Bezpieczeństwo i Technika Pożarnicza, 52(44), 58-67. doi: 10.12845/bitp.52.4.2018.7.
Bykov I.M., & Lazarenko O.V. (2019). Fire fighting and other emergency work in electric cars. Fire Safety, 34, 54-58. doi: 10.32447/20786662.34.2019.09.
Ferrone, C., & Sinkovits, C. (2006). Fire and explosion investigations: Why heavy trucks may burn. In ASME 2006 International mechanical engineering congress and exposition (pp. 49-58). Chicago: American Society of Mechanical Engineers. doi: 10.1115/IMECE2006-13305.
Pyndus, Y.I., & Zaverukha, R.R. (2016). Electrical and electronic equipment of cars. Ternopil: TNTU.
##submission.downloads##
-
pdf
Завантажень: 0
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.