Особливості проведення досліджень аварійних процесів в електрообладнанні транспортних засобів на ділянці електричного кола: генератор – акумуляторна батарея

Автор(и)

  • Олександр Шмерего Державний науково-дослідний експертно-криміналістичний центр МВС України https://orcid.org/0009-0006-2870-700X
  • Сергій Чуйко Державний університет «Житомирська політехніка» https://orcid.org/0000-0002-7052-5158
  • Ceргій Цимбал Вінницький національний технічний університет https://orcid.org/0000-0003-3066-4169

DOI:

https://doi.org/10.63341/vjmet/2.2024.168

Ключові слова:

пожежна безпека, транспортний засіб, генератор, пожежа, судова експертиза

Анотація

 У статті представлені результати і визначені проблеми на підставі проведення комплексних експертних досліджень умов, за яких виникають аварійні режими роботи електрообладнання транспортних засобів на ділянці електричного кола: генератор – акумуляторна батарея. Електричні пристрої складають значну частину причин пожеж транспортних засобів. Усі електричні пристрої в автомобілі підключаються до основного джерела живлення, акумулятора та генератора, за допомогою проводки. Структура електропроводки складається з провідника, який передає електричні сигнали, і ізолятора, що оточує провідник. В основному, форма і структура провідника, а також товщина ізолятора розроблені по-різному в залежності від різниці в допустимому струмі. Тому дуже небезпечно налаштовувати ланцюг, який підключає кілька електричних пристроїв до одного запобіжника, або необережно підключати зовнішню проводку для підключення окремих електричних виробів. Перевантаження у ланцюзі може спричинити коротке замикання електропроводки та пошкодження ізоляції через перегрів, що може призвести до прямого ризику займання автомобіля. Зроблено припущення, що серед найімовірніших причин пожежі – несправності проводки, які найчастіше приводять до короткого замикання. Ізоляція, порушена з тієї чи іншої причини, надає для оголених частин дротів можливість зімкнутися між собою або з «масою» автомобіля. Внаслідок протікання по дротам струму короткого замикання, надмірно великого для проводки даного перетину, починають нагріватися. Через високу температуру плавиться і запалюється ізоляція, від неї – прилеглі деталі з пластику та інших горючих матеріалів. Згідно з результатами проведеного дослідження, було встановлено, що причиною пожежі в розглянутому автомобілі став тепловий вплив електричного струму в зоні загоряння. Це призвело до займання ізоляції дроту, через який, відповідно до конструктивного рішення, під час роботи двигуна внутрішнього згоряння мав передаватися струм від автомобільного генератора до бортової електромережі. З огляду на різноманітність сучасних транспортних засобів іноземного виробництва та постійне вдосконалення їхньої електротехнічної конструкції, виникає необхідність розширення та розвитку інформаційної бази, а також створення доступних довідників з експлуатації, методик проведення експертиз і досліджень електрообладнання

Біографії авторів

Олександр Шмерего, Державний науково-дослідний експертно-криміналістичний центр МВС України

Завідувач сектору

Сергій Чуйко, Державний університет «Житомирська політехніка»

Доктор філософії, доцент

Ceргій Цимбал, Вінницький національний технічний університет

Кандидат технічних наук, дoцeнт

Посилання

Gavrilyuk, A.F. (2018). Fire hazard of wheeled vehicles. Lviv: LDU BZHD.

Bazhynov, O.V., & Kravtsov, M.M. (2022). Danger of vehicles. Kharkiv: IE L.A. Starichenko.

Analytical report on fires and their consequences in Ukraine for 12 months of 2023. (2024). Retrieved from https:// dsns.gov.ua/upload/2/2/8/5/5/7/2/12.pdf.

Gavrilyuk, A.F., & Lyn, A.F. (2017). Fire protection of wheeled vehicles and ways to improve it. Fire Safety: Scientific Collection, 31, 11-16.

Makovicka, L., & Svetlik, J. (2007). Fire of personal motor vehicle. Badania i Rozwoj, 3, 117-121.

Lazarenko, O., Loik, V., Shtain, B., & Riegert, D. (2018). Research on the fire hazards of cells in electric car batteries. Bezpieczeństwo i Technika Pożarnicza, 52(44), 58-67. doi: 10.12845/bitp.52.4.2018.7.

Bykov I.M., & Lazarenko O.V. (2019). Fire fighting and other emergency work in electric cars. Fire Safety, 34, 54-58. doi: 10.32447/20786662.34.2019.09.

Ferrone, C., & Sinkovits, C. (2006). Fire and explosion investigations: Why heavy trucks may burn. In ASME 2006 International mechanical engineering congress and exposition (pp. 49-58). Chicago: American Society of Mechanical Engineers. doi: 10.1115/IMECE2006-13305.

Pyndus, Y.I., & Zaverukha, R.R. (2016). Electrical and electronic equipment of cars. Ternopil: TNTU.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 4

Опубліковано

2025-10-28

Як цитувати

[1]
О. Шмерего, С. Чуйко, і Цимбал C., «Особливості проведення досліджень аварійних процесів в електрообладнанні транспортних засобів на ділянці електричного кола: генератор – акумуляторна батарея», ВМТ, вип. 10, вип. 2, с. 168–176, Жов 2025.

Номер

Розділ

Articles

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.