Особливості діагностування рульового керування автомобілів

Автор(и)

  • Олександр Васильович Дитятьєв Харківський національний автомобільно-дорожній університет

DOI:

https://doi.org/10.31649/2413-4503-2021-14-2-18-25

Ключові слова:

рульове керування, структура, діагностування, аналіз способів, локалізація несправностей

Анотація

Існуючі способи діагностування рульового керування можна охарактеризувати низькою ефективністю. З різних причин як декларативні, так і реально існуючі (підтримувані обладнанням) способи, як правило, мають низьку точність і нездатність локалізувати несправності. Вбудоване діагностування автомобіля не може вплинути на ситуацію через малу кількість датчиків в системі рульового керування. До причин низької точності способів слід віднести конструктивні особливості, малу доступність компонентів (низьку ремонтопридатність). Труднощі в локалізації несправностей обумовлені структурною схемою, яка характеризується паралельно-послідовною побудовою. Проаналізовано параметри способів діагностики, запропонований спосіб, заснований на обліку структури рульового керування, при реалізації якого тестові впливи прикладаються до керованих коліс. Всього необхідно провести три вимірювання люфтів і в результаті математичної обробки результатів стає можливим локалізувати несправність в трьох ланках послідовних елементів рульового механізму або рульового приводу. Відповідно до цього підходу, рульове керування розглядається як сукупність трьох структур – паралельної та двох послідовних.
Як модель використовувалося рульове керування з рейковою передачею. Тут у паралельну структуру входять елементи рульової трапеції: поворотний важіль, лівий та правий; рульова тяга, ліва та права; рульова рейка - лівий та правий шарніри. У ліву послідовну структуру входять: поворотний важіль, лівий; рульова тяга, ліва; шарнір кермової рейки, лівий; рульова передача, рульовий вал, кермо. Відповідно, до послідовної правої структури входять аналогічні елементи з ознакою «правий». Структура люфтів рульового керування розглядається аналогічним чином. В результаті з'являється можливість отримати перетворену систему з трьох рівнянь алгебри, що зв'язують зазори в трьох групах сполучень і люфти в паралельній і двох послідовних структурах рульового керування. Для вимірювання люфтів використовувалися поворотні майданчики стенду BOSCH FWA 4410, в іншому варіанті колеса вивішувалися. В результаті випробувань, проведених на автомобілях VW GOLF, VW PASSAT та RENAULT 25, що мають значні пробіги, були отримані дані, що свідчать про необхідність проведення технічних дій над локалізованими групами сполучення.

Біографія автора

Олександр Васильович Дитятьєв, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

канд. техн. наук, ст. наук. співробітник, доцент кафедри технічної експлуатації та сервісу автомобілів

Посилання

А. В. Хабардин, «Способ диагностирования рулевого управления автотранспортных средств», МПК G01M17/06, B62D15/02 №2 437 073 C2, 20.12.2011.

Про правила дорожнього руху. Документ 1306-2001-п, редакція від 04.03.2021. Розділ 31. Технічний стан транспортних засобів та їх обладнання, 31.4.2 Рульове керування. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1306-2001-%D0%BF#Text.

ДСТУ 3649:2010 «Колісні транспортні засоби. Вимоги щодо безпечності технічного стану та методи контролювання» Міністерство інфраструктури України наказ 26.11.2012 № 710 Про затвердження Вимог до перевірки конструкції та технічного стану колісного транспортного засобу, методів такої перевірки. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z2169-12#Text.

В. В. Попов и Н. А. Шабунин, «Способ измерения люфта в рулевом управлении транспортного средства и устройство для его осуществления,» МПК G01B5/24 G01M17/06, № 2234675, 20.08.2004. [5] А. М. Харазов, А. И. Харланов, С. Ю. Устинов, Т. Ф. Боева и Р. В. Захарбеков, «Способ контроля люфта в рулевом управлении транспортного средства и устройство для реализации способа», МПК G01M17/06, №2129712, 27. 04.1999..

В. Л. Роговцев, А. Г. Пузанков и В. Д. Олдфильд, Устройство и эксплуатация автотранспортных средств, 4-е изд. М.: Транспорт, 1998, 430 с. [7] W Lambrecht. “Play detector for detecting play and inspecting the fastening of parts of stationary motorcars and trailers”, U. S. Patent 3823485, July 16, 1974. [8] И. М. Блянкинштейн, В. И. Иванов, С. А. Храмцов и Д. А. Храмцов, «Способ измерения суммарного люфта рулевого управления автотранспортного средства», МПК G01M17/06, № 2457457, 27.07.2012. [9] О. А. Тронин, И. М. Блянкинштейн и А. Н. Комратов, «Способ измерения суммарного люфта рулевого управления автотранспортного средства», G01M17/06, № 2295714, 12.02.2005.

В. Е. Канарчук, И. П. Курников, И. А. Луйк, «Теоретические основы. Технология» в Техническое обслуживание, ремонт и хранение автотранспортных средств. К.: Выща шк., 1991, 359 с. [11] Ibrahim A. Badiru, John T. Zuzelski and Scott R. Kloess. “Methods and systems for steering system integrity testing”, U. S. Patent 9776657B1, 10.03.2017.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 503

Опубліковано

2022-01-13

Як цитувати

[1]
О. В. Дитятьєв, «Особливості діагностування рульового керування автомобілів», ВМТ, вип. 14, вип. 2, с. 18–25, Січ 2022.

Номер

Розділ

Articles

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.